Waarmee kunnen wij je helpen?

Mijn internetsnelheid

Doordat je met glasvezel een symmetrische verbinding hebt, gaat uploaden net zo snel als downloaden. Van de snelheid die je afneemt zul je uiteindelijk een percentage van rond de 80/90% behalen. Tussenliggende apparatuur, bekabeling, antivirussoftware en een firewall zorgen ervoor dat je snelheid verminderd wordt.
Bekijk welke zaken jouw internetsnelheid beïnvloeden > 

Wanneer je twijfelt of de snelheid van je internet wel in orde is, kun je dit via de volgende stappen achterhalen. 

Een lage snelheid kan vele oorzaken hebben. De beste manier om de oorzaak te achterhalen is door een aantal zaken uit te sluiten. Volg hiervoor het stappenplan:

-          Sluit je computer rechtstreeks aan op het glasvezelmodem of Experia Box. Hier komt namelijk het internetsignaal binnen.

-          Schakel alle apparaten die aangesloten of verbonden zijn met het modem of Experia Box uit.

-          Trek de stroomadapter van het glasvezelmodem of Experia Box uit het stopcontact.

-          Wacht 10 seconden en steek de stroomadapter vervolgens weer terug en wacht of de lampjes op het modem of Experia Box gaan branden. Onderbreek deze procedure niet en zorg dat het modem of Experia Box aan blijft.

-          Koppel eventuele HD-ontvangers ook los van het modem.

-          Schakel op je PC/laptop de virusscanner en firewall uit.

Steek de adapterplug na ongeveer twee minuten weer terug in het modem of Experia Box en wacht tot de PC/laptop verbinding heeft.

Heb je een snelheid van 500 Mb/s en haal je slechts 100 Mb/s? Raadpleeg op je pc/laptop welke snelheid de netwerkkaart kan verwerken.

Ga naar speedtest.net en voer een speedtest uit. De snelheid die je nu ziet, benadert wat je daadwerkelijk binnenkrijgt. 


Krijg je een foutmelding wannneer je de link opent om een speedtest uit te voeren? Update dan je browser of probeer een andere internetbrowser (Internet Explorer, Google Chrome of Firefox).


Wanneer de snelheid lager is dan 80-90% van de internetsnelheid van je abonnement, onderzoeken wij dit uiteraard graag verder. Maak dan een screenshot van de speedtest en sla deze op.

 

Voer vervolgens ook een Ping en Trace test uit volgens de volgende stappen en maak hier ook screenshots van en sla deze op.

 

Zo ziet de downloadmeting eruit: 

 

Zo ziet de uploadmeting eruit: 

 

Zo ziet het resultaat eruit: 


  1. Klik op de ‘Start’ knop linksonder in je scherm en toets in de zoek balk ‘CMD’ en druk op enter.
  2. In het zwarte scherm wat nu verschijnt toets je ‘ping -t www.google.nl’ en druk wederom op enter. De test zal nu starten.
  3. De test loopt oneindig door, laat deze dus ongeveer een uur lopen en druk dan de toetsencombinatie 'CTRL'+'C' in om de test te stoppen.
  4. Maak een screenshot van het venster en sla dit op. Hierna kun je de test sluiten.

 

Mochten er antwoorden terugkomen als "Time-out bij opdracht" kan dit duiden op zogeheten packetloss. Dat betekent dat de data niet goed verstuurd wordt.

Ga hierna verder met stap 4

 

Zo ziet een ping test eruit:

Mochten hier antwoorden tussenstaan als 'Time-out bij opdracht', dan is dit een teken van zogenaamd 'packetloss', er gaat dan data verloren bij het verzenden.  

 

Screenshot maken:
Je maakt een screenshot door de combinatie 'ALT' + 'Print Screen'  in te drukken. Vervolgens open je een Word of Paint document en drukt op de combinatie 'CTRL'+ 'V' om de screenshot in het document te plakken. Deze sla je op en stuur je toe aan ON.

Voer na de ping test een trace test uit volgens de volgende stappen en maak hier ook screenshots van en sla deze op.

 

  1. Klik op de ‘Start’ knop linksonder in je scherm en toets in de zoekbalk ‘CMD’ en druk op enter.
  2. In het zwarte scherm wat nu verschijnt toets je ‘tracert www.google.nl’ en druk wederom op enter. De test zal nu starten.
  3. Maak een screenshot van het venster en sla dit op. Hierna kun je de test sluiten.

 

Jij krijgt bij de test een lijst in het zwarte scherm te zien, met hops en sterretjes. Als de tracert-test een foutmelding geeft, zit er een probleem in de route die de verbinding aflegt. Houd er rekening mee dat wanneer je bij de eerste 3 tot 6 hops geen reactie krijgt, dat dit normaal is. Laat de tracert in alle gevallen volledig doorlopen en beëindig deze niet voortijdig.

 

Zo ziet een trace test eruit:

 

Screenshot maken:
Je maakt een screenshot door de combinatie 'ALT' + 'Print Screen'  in te drukken. Vervolgens open je een Word of Paint document en drukt op de combinatie 'CTRL'+ 'V' om de screenshot in het document te plakken. Deze sla je op en stuur je toe aan ON.

Werkt het nog niet goed?

Hebben bovenstaande stappen geen oplossing geboden? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier, zodat we je verder kunnen helpen met dit probleem.

We zullen je vragen om de screenshots van bovenstaande testen door te sturen, dus bewaar deze goed.

Gedragscode

Tussen internetproviders en de overheid zijn er afspraken gemaakt over de transparantie omtrent de aangeboden snelheden. ON houdt zich aan deze gedragscode. Je vindt de gedragscode op de pagina met onze voorwaarden.